Ο Μιχάλης έχει ένα σχέδιο και περιμένει. Ο πατέρας φεύγει. Τώρα είναι μόνος με ένα μαχαίρι, τη μητέρα του, την αδερφή του και τον αδερφό του.
Ο Γιώργος Φουρτούνης μας συστήθηκε το 2011. Ηταν η δεύτερη μικρού μήκους ταινία του (μετά το «Δ» του 2009), το «Πίστομα», που κέρδισε το πρώτο βραβείο μυθοπλασίας στη Δράμα και διαγωνίστηκε στα Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου που μάς προετοίμασε για ένα σκηνοθέτη με έντονο ύφος, έλεγχο, ατμόσφαιρα και ουσία. Ο Φουρτούνης έχει, τώρα, έτοιμη τη νέα του μικρού μήκους ταινία, με τον τίτλο «Ικαρος», που θα κάνει την πρεμιέρα της την Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου, στις Νύχτες Πρεμιέρας. Πριν τη δούμε, πήραμε μια γεύση και μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη. Διαβάστε όσα μας είπε, δείτε εικόνες από τον «Ικαρο» και το τρέιλερ της ταινίας, αποκλειστικά εδώ.
Στο διάστημα που πέρασε από το «Πίστομα» μέχρι τον «Ικαρο», θεωρείς ότι εξελίχθηκες εσύ ως σκηνοθέτης; Με ποιους τρόπους;
Θα έλεγα ναι ή καλύτερα πως εξέλιξα τις ικανότητές μου, αλλά και τις αδυναμίες μου. Με κάποιον περίεργο τρόπο αυτά προχωρούν μαζί κι έχω την αίσθηση πως οι αδυναμίες λένε πάντα περισσότερα. Στον «Ικαρο» προσπάθησα να πάω ένα βήμα παραπέρα στη δημιουργία ενός κόσμου, ενός σκοτεινού δάσους, μερικές φορές ίσως υπερβολικά σκοτεινού, που έχει έξοδο μόνο για έναν. Η ιστορία αυτή τη φορά ήταν πιο περίπλοκη απ’ ό,τι στο «Πίστομα» κι έτσι υπήρχε η ανάγκη να βρω καινούργιους τρόπους για να μεταφέρω αυτό που χρειάζεται. Η μεγαλύτερη όμως δοκιμασία δεν ήταν τόσο «καλλιτεχνική», όσο μια δοκιμασία χαρακτήρα μέσα σε δυσκολίες όλων των ειδών που απορρέουν από τη θέση που έχεις στην παραγωγή και στο συνεργείο. Ισως να ήταν πιο ειλικρινές πως η εμπειρία του «Ικάρου» με εξέλιξε κι όχι το διάστημα ανάμεσα στις δύο ταινίες. Ηταν μια εμπειρία που κράτησε αρκετά μέσα στο χρόνο και ακόμα και τώρα που απαντώ σε αυτή την ερώτηση δεν έχει τελειώσει.
Στο ίδιο διάστημα, βρίσκεις ότι έχει αλλάξει το κλίμα και οι συνθήκες παραγωγής ελληνικών ταινιών;
Οσο θυμάμαι οι συνθήκες ήταν δύσκολες, αλλά πρέπει να είμαστε έτοιμοι γιατί τα καλύτερα έρχονται. Φυσικά υπάρχει η αίσθηση πως το ελληνικό σινεμά έχει ξανοιχτεί σε ευρωπαϊκές συμπαραγωγές και κατά συνέπεια σε μια θετική προοπτική για τις συνθήκες παραγωγής. Ολο αυτό μου θυμίζει μια προολυμπιακή ευφορία, μια φούσκα που δεν μπορείς να βασίζεσαι για να κάνεις σινεμά. Στην πραγματικότητα η τέχνη πολιτικά πια δεν θεωρείται ούτε αγαθό, ούτε αντικείμενο μέριμνας. Μάλιστα υπάρχει προσπάθεια κάτι τέτοιο να παγιωθεί ως αντίληψη κι έξω από την πολιτική σφαίρα. Το να κάνεις κινηματογράφο στη δικιά μας εποχή οφείλει να είναι πράξη αντίστασης κι όχι μια βολική δημιουργία απέναντι στους φιλόμουσους ξένους. Δεν πρέπει να είμαστε αφελείς και να περιμένουμε ανταπόδοση για την καλή μας πράξη. Χρέος μας – όσων αντέξουν – είναι το έργο μας να αφήσει ένα μικρό σημάδι πάνω στο χρόνο, ένα μήνυμα σε αυτούς που θα έρθουν μετά από μας ότι δεν πνιγήκαμε χωρίς να προσπαθήσουμε. Με πονάει πως η προσπάθεια ίσως να μην φτάνει.
Πόσο έτοιμος αισθάνεσαι να κάνεις μεγάλου μήκους ταινία;
Ποτέ δεν θα είμαι ακριβώς έτοιμος. Ούτε για τον «Ικαρο» ήμουν έτοιμος, αλλά πάλεψα με ό,τι δυνάμεις είχα. Υπάρχει η ανάγκη όμως για μια τέτοια περιπέτεια. Αν χρειαστεί να περπατήσω μέχρι την Κίνα θα το κάνω. Δεν ξέρω αν θα τα καταφέρω, ελπίζω μόνο πως στο τέλος δεν θα μαι μόνος.
Θα έλεγες ότι είσαι περισσότερο ένας σκηνοθέτης της φόρμας; Πώς θα χαρακτήριζες εσύ το δικό σου σινεμά;
Η φόρμα είναι απλά μια λέξη. Κάθε σκηνοθέτης με τις επιλογές του, ακόμα κι αν αποστρέφεται τη λέξη, δημιουργεί μια φόρμα, έναν τρόπο με τον οποίο δηλώνει το πώς αντιλαμβάνεται τον κόσμο και το σινεμά. Προσωπικά με ενδιαφέρει η τεχνική και η ακρίβεια, γιατί δεν πιστεύω στη μεταφυσική δύναμη του τυχαίου και της αναζήτησης μια άγνωστης αλήθειας με βάρκα την ελπίδα. O Νικολαΐδης είχε πει πως στην Ελλάδα σκοντάφτουν στο τρίποδο της κάμερας και το περνάνε για άποψη. Αν το να σε ενδιαφέρει κάτι τέτοιο σε κάνει φορμαλιστή, τότε μάλλον θα είμαι. Δεν ξέρω πως να περιγράψω το σινεμά που κάνω μαζί με τους συνεργάτες που αντέχουν δίπλα μου. Θα θελα να ‘ναι το λιγότερο ενδιαφέρον.
Τι φιλοδοξίες έχεις για τον «Ικαρο»;
Η ουσιαστική φιλοδοξία μου για τον «Ικαρο» είναι η ολοκλήρωσή του. Να μπορώ να πω στο τέλος πως έκανα πραγματικά ό,τι περνούσε από το χέρι μου κι ίσως να νιώσω την ικανοποίηση πως έστω κι ένας άλλος άνθρωπος ταξίδεψε σε έναν κόσμο που δεν υπάρχει παρά στην οθόνη. Από εκεί και πέρα όλα τα υπόλοιπα είναι παρακινηματογραφικός θόρυβος, μια σειρήνα που όμως δεν παύει να είναι γοητευτική. Αυτό βέβαια είναι κάτι που δεν έχει να κάνει με τη φιλοδοξία, αλλά με τη ματαιότητα που, λίγο ή πολύ, όλοι έχουμε μέσα μας.
Πώς ήταν το γύρισμα στην Ικαρία, τι δυσκολίες και τι ευχάριστα είχε;
Δύσκολα πολύ. Μόνο όσοι ήταν εκεί μπορούν να καταλάβουν το μέγεθος της έντασης και του κόπου. Δεν είναι εύκολο να προσπαθείς για κάτι καλό απέναντι στον καιρό, το χρόνο, τις αποστάσεις, την εξάντληση. Αν δεν υπάρχει βέβαια πρόκληση σε όλα τα επίπεδα γι’αυτούς που φτιάχνουν μια ταινία, πολύ πιθανό να μην υπάρχει και για όποιον τη δει. Ευχαριστώ όλα τα παιδιά που ήταν εκεί και για μένα και για την ταινία μέχρι το τέλος.
«Ικαρος» – info
Ηθοποιοί: Αργύρης Πανταζάρας, Αννα Μάσχα, Σοφία Κόκκαλη, Βασίλης Βασιλάκης, Παναγιώτης Ευκαρπίδης | Σενάριο- Σκηνοθεσία: Γιώργος Φουρτούνης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Καρβέλας | Σκηνικά: Σταύρος Λιόκαλος | Κοστούμια: Λουκία Χουλιάρα | Μακιγιάζ: Ιωάννα Λυγίζου | Ηχος: Δημήτρης Κανελλόπουλος | Sound design: Clemens Endreß | Μοντάζ: Αρασέλη Λαιμού | Παραγωγή: Γιώργος Φουρτούνης, Γρηγόρης Ρέντης, BYRD, Γιώργος Καρναβάς, Heretic | Εκτέλεση παραγωγής: Heretic | Συμπαραγωγή: Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Α.Ε., Αργύρης Πανταζάρας, Αννα Μάσχα, Σοφία Κόκκαλη, Βασίλης Βασιλάκης, Παναγιώτης Ευκαρπίδης, Γιώργος Καρβέλας, Σταύρος Λιόκαλος, Λουκία Χουλιάρα, Ιωάννα Λυγίζου, Αρασέλη Λαιμού, Αλκη Πολίτη, Ελενα Δημητρακοπούλου, Ευθύμης Μιχελουδάκης, Καλλιόπη Πέρδικα, Αλέξανδρος Ασπλιντ, Σταμάτης Κούρος, Κωνσταντίνος Χαρατζόγλου, Λήδα Μπουζούκου, Κωνσταντίνος Δημητρίου, Χρήστος Καρτέρης, Στέλιος Μουράτογλου | με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου | Διάρκεια: 36′
Ο «Ικαρος» του Γιώργου Φουρτούνη προβάλλεται στις Νύχτες Πρεμιέρας, την Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου, στις 17.00, στον κινηματογράφο Ιντεάλ, στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους.
Δείτε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ “Νύχτες Πρεμιέρας” εδώ.
ΙΚΑΡΟΣ trailer from Yiorgos Fourtounis on Vimeo.
Πηγή: Flix.gr