Ως παραδοσιακά σκάφη μπορούν πλέον να χαρακτηρίζονται και τα αλιευτικά
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προχώρησε στην έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων που καθορίζουν για πρώτη φορά τα κριτήρια, τις απαιτήσεις και τις διαδικασίες για τον χαρακτηρισμό επαγγελματικών, ιδιωτικών και άλλων σκαφών ως «παραδοσιακά».
Στόχος είναι η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου, με έμφαση στον ρόλο του καρνάγιου και των καραβομαραγκών, αναδεικνύοντας και διατηρώντας τα ελληνικά παραδοσιακά σκαριά. Το νέο πλαίσιο προβλέπει διαφορετικές κατηγορίες παραδοσιακών σκαφών και απλοποιεί τη διαδικασία χαρακτηρισμού.
Η υποβολή αιτήσεων και δικαιολογητικών γίνεται στη Διεύθυνση Ναυπηγοεπισκευαστικών Δραστηριοτήτων του Υπουργείου, ενώ η απόφαση δίνει λύσεις σε προβλήματα λήξης των χαρακτηρισμών, ενισχύοντας τη διάσωση της ξυλοναυπηγικής τέχνης και των ιστορικών καρνάγιων.
Ακολουθεί το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (13/12/2024):
Εκδόθηκαν οι Υπουργικές Αποφάσεις μέσω των οποίων καθορίζονται – για πρώτη φορά – τα κριτήρια και οι ειδικότερες προδιαγραφές, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, οι διαδικασίες ελέγχου και εξέτασης των στοιχείων τεκμηρίωσης και κάθε άλλο θέμα, σχετικά με τον χαρακτηρισμό επαγγελματικού ή ιδιωτικού πλοίου αναψυχής καθώς και πλοίων, πέραν των πλοίων αναψυχής, ως «παραδοσιακών» (ΦΕΚ 6469 Β΄/26-11-2024).
Στόχος είναι η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τα «παραδοσιακά» σκάφη, προβάλλοντας τον ρόλο του καρνάγιου, δηλαδή του κατασκευαστή, – καθώς κατά τη διαδικασία του χαρακτηρισμού, ιδιαίτερο βάρος δίνεται στον καραβομαραγκό και το καρνάγιο – ενώ παράλληλα δημιουργούνται, πλέον της μίας, κατηγορίες «παραδοσιακών» σκαφών, με στόχο να αναδειχθούν και να διατηρηθούν τα ελληνικά παραδοσιακά σκαριά και καρνάγια.
Η αίτηση και τα δικαιολογητικά κατατίθενται στη Διεύθυνση Ναυπηγοεπισκευαστικών Δραστηριοτήτων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Επιπλέον, με στόχο τη διευκόλυνση της διαδικασίας χαρακτηρισμού σε περίπτωση εμπρόθεσμης δήλωσης, η ισχύς της απόφασης παρατείνεται, χωρίς καμία περαιτέρω διατύπωση, μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας του επιτόπιου ελέγχου, εφόσον αυτή δεν έχει ολοκληρωθεί εντός της πενταετίας από την έναρξη ισχύος της. Με αυτόν τον τρόπο, επιλύεται ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που προέκυπταν, λόγω λήξης αποφάσεων χαρακτηρισμού.
Επισημαίνεται ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνέχεια σημαινόντων πρωτοβουλιών και νομοθετικών παρεμβάσεων για τη διάσωση των καρνάγιων και της ξυλοναυπηγικής τέχνης, δημιουργεί ένα σαφές πλαίσιο για τον χαρακτηρισμό σκαφών ως «παραδοσιακά», δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην ολιστική αντιμετώπιση για τη διάσωση της ξυλοναυπηγικής τέχνης.