6.3 C
Ikaria
Σάββατο, 8 Φεβρουαρίου, 2025
- Advertisement -

Ναυτικό Μουσείο Ικαρίας: Πρόταση για το Παλιό Τελωνείο Αρμενιστή

Δείτε επίσης

Ένας ιστορικός χώρος προτείνεται να φιλοξενήσει τη ναυτική ιστορία της Ικαρίας

Πρόταση στον Αντιδήμαρχο Ραχών Ικαρίας, Σωτήρη Κόχυλα, κατέθεσε ο Εξωραϊστικός-Εκπολιτιστικός Σύλλογος Αρμενιστή για τη δημιουργία Ναυτικού Μουσείου Ικαρίας. Το Μουσείο προτείνεται να στεγαστεί στο Παλιό Τελωνείο Αρμενιστή, με στόχο την ανάδειξη της ναυτικής ιστορίας του νησιού. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 7.500 ευρώ και περιλαμβάνει εκθέματα, μινιατούρες καραβιών, ιστορικά κείμενα, αφίσες, φωτισμό και επιμέλεια του χώρου. Το προτεινόμενο έργο υπόσχεται να αποτελέσει σημαντικό πολιτιστικό και τουριστικό πόλο για την περιοχή.

Ακολουθεί αναλυτικά η πρόταση:

«ΕΞΩΡΑΙΣΤΙΚΟΣ-ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΜΕΝΙΣΤΗ»

Τίτλος πρότασης:
“Δημιουργία Ναυτικού Μουσείου Ικαρίας- Χώρος ανάδειξης της Ικαριακής ναυτιλίας στο κτίριο του Παλιού Τελωνείου του Αρμενιστή”

ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Σκοπιμότητα της δημιουργίας Ναυτικού Μουσείου

Α) Στην Ικαρία, λόγω:

α) της απουσίας Ναυτικού Μουσείου-εφεξής θα αποκαλείται απλώς Μουσείο- στο νησί ενώ τέτοιο λειτουργεί σε πολλούς τόπους ανά την Ελλάδα και σε άλλα νησιά όπως η Μύκονος, η Κάρπαθος, η Χίος κ.α. με  αποδεδειγμένη, προερχόμενη από αυτά, τοπική ωφέλεια

β) της έλλειψης, γενικά, μόνιμα στεγασμένων εκθεσιακών χώρων ιστορικού και πολιτιστικού χαρακτήρα. Γενικά, οι όποιες πολιτιστικές δράσεις στο νησί όπως συναυλίες, χοροί, εκθέσεις, θεατρικές παραστάσεις, οι οποίες διεξάγονται κυρίως την θερινή περίοδο, έχουν εφήμερο χαρακτήρα και δεν είναι πάντα εύκολο να προσαρμοστούν στο πρόγραμμα των εν δυνάμει παρευρισκόμενων.

γ) της ανάγκης για ανάδειξη της μεγάλης ναυτικής παράδοσης του νησιού, η οποία μέχρι και σήμερα είναι άγνωστη στους κατοίκους και στους επισκέπτες του.

Εικόνα 1: Η θέση της Ικαρίας στο Αιγαίο

Β) Στον Αρμενιστή

α) Για να είναι αποτελεσματική η λειτουργία του Μουσείου, θα πρέπει αυτό να χωροθετηθεί σε κάποιο κεντρικό σημείο του νησιού. Ιδανικό τέτοιο σημείο αποτελεί ο Αρμενιστής, καθώς βρίσκεται στην καρδιά της πιο τουριστικής περιοχής του νησιού, είναι παραλιακόςκαι ο πλέον πολυσύχναστος στην διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου. Επιπλέον, μέσα από αυτόν διέρχεται η κεντρική Επαρχιακή οδός του νησιού.

β) Παραδοσιακά, και μέχρι πριν λίγες δεκαετίες, ο Αρμενιστής λειτουργούσε ως επίνειο και αγκυροβόλιο για επιβατηγά, εμπορικά και αλιευτικά σκάφη που εξυπηρετούσαν την περιοχή των Ραχών, μια από τις τρείς σημερινές Δημοτικές Ενότητες της Ικαρίας, η οποία καλύπτει πάνω από το εν τρίτο της συνολικής επιφάνειας του νησιού. Επομένως, πέρα των πρακτικών λόγων, η επιλογή του Αρμενιστή για το Μουσείο περιέχει και ιστορικά συμβολικό χαρακτήρα.

Εικόνα 2: Η θέση του Αρμενιστή στο νησί της Ικαρίας

Γ) Στον χώρο του Παλιού Τελωνείου

α) Όπως συμβαίνει με τον Αρμενιστή, αντίστοιχα ιστορικά συμβολική σημασία παρουσιάζει και η επιλογή στέγασης του Μουσείου στο χώρο του Τελωνείου που επί πολλές δεκαετίες επέβλεπε την κίνηση στο παρακείμενο λιμάνι του.

β) Το κτίριο του Τελωνείου, ιδιοκτησίας του Δήμου Ικαρίας και παραχωρημένου για χρήση στον “Εξωραϊστικό-Εκπολιτιστικό Σύλλογο Αρμενιστή” βρίσκεται σε ένα από τα πλέον προσβάσιμα σημεία του οικισμού, είναι πρόσφατα ανακαινισμένο και χαίρει εξαιρετικού αρχιτεκτονικού κάλλους.

Τα πένήντα, περίπου, τετραγωνικά μέτρα της επιφάνειάς του, καθώς και τα τρεισήμισι μέτρα του ύψους του, συνιστούν έναν δυνητικό εκθεσιακό χώρο με καλές προοπτικές.

Εικόνα 3: Η θέση του κτιρίου του Παλιού Τελωνείου στον Αρμενιστή

Τα οφέλη από την επικείμενη λειτουργία του Μουσείου, εφόσον αυτό διαφημιστεί κατάλληλα μέσα από έντυπα και διαδικτυακά μέσα(ιστοσελίδες, Χάρτες Google) εντοπίζονται στα εξής:

– στην ενίσχυση της έξωθεν γενικής εικόνας και κύρους της Ικαρίας, των Ραχών και του Αρμενιστή

– στον γενικό εμπλουτισμό της πολιτιστικής ζωής του νησιού

– στην προσφορά, κυρίως προς τους επισκέπτες μιας ακόμη επιλογής αναψυχής και μάλιστα μιας από τις λίγες εκείνες που αφορούν στα ιδιαίτερα ιστορικά χαρακτηριστικά του τόπου που βρίσκονται

– στην ενίσχυση ενδιαφέροντος για τις επιμέρους τοπικές τουριστικές μονάδες, καθώς κάθε μια από αυτές θα μπορούν να το σημειώνουν ως αξιοθέατο στον ευρύτερο χώρο τους.

ΕΝΟΤΗΤΑ 2: Ο χώρος του Παλιού Τελωνείου

Όπως φαίνεται στην προηγούμενη εικόνα, το κτίριο έχει εξαιρετική προσβασιμότητα, είτε για επισκέπτες που διαθέτουν αυτοκίνητο, είτε για εκείνους που κινούνται πεζοί στον οικισμό. Ας το δούμε εξωτερικά και εσωτερικά:

α) Εξωτερικά

Εικόνα 6: Το κτίριο και ο παρακείμενος πεζόδρομος

Είναι σημαντικό,  όπως φάνηκε στις προηγούμενες Εικόνες, ότι το κτίριο διαθέτει δυο θύρες οι οποίες μπορούν να μοιραστούν τους ρόλους της εισόδου (λογικά η πρώτη αριστερά όπως κάποιος ανεβαίνει το μονοπάτι πρόσβασης προς το κτίριο) και της εξόδου καθώς και ότι στην μια από αυτές έχει προβλεφθεί η πρόσβαση ανθρώπων φερόμενων σε καροτσάκι (ανάπηροι, ηλικιωμένοι).

Εικόνα 7: Μερική θέα της περιοχής μέσα από το κτίριο

β) Εσωτερικά

Οι διαστάσεις του εσωτερικού χώρου είναι 7 επι 7 μέτρα, ήτοι 50 περίπου τετραγωνικά. Το εσωτερικό ύψος είναι 3,50 μέτρα από το δάπεδο ως τη βάση της στέγης. Εφαπτόμενο στον δυτικό τοίχο υπάρχει δωμάτιο που χρησιμεύει ως τουαλέτα και δημιουργεί ακόμα τρείς κάθετες επιφάνειες. Χάριν της οργάνωσης των εκθεμάτων που θα ακολουθήσει, ονομάσουμε τις κάθετες, δυνητικά εκθεσιακές, επιφάνειες με φορά από αριστερά προς τα δεξιά από 1 έως 8.

Εικόνα 14: Εσωτερικό της τουαλέτας της αίθουσας. Όπως και με την βόρεια θύρα, έχει προβλεφθεί κι εδώ η διευκόλυνση της χρήσης της από ηλικιωμένους και άτομα με ειδικές ανάγκες.

ΕNOTHTA 3. Εκθέματα και πηγές τους

Για να αποκτήσει το επικείμενο Μουσείο ιδιαίτερο και τοπικό χαρακτήρα και όχι να είναι απλώς ένα αντίγραφο ή ένα απόσπασμα άλλων Ναυτικών Μουσείων, θα πρέπει τα εκθέματα να πηγάζουν από το νησί της Ικαρίας. Υπάρχει δε σε αυτό τέτοιος πλούτος εκθεμάτων ώστε αυτά κρίνονται  υπεραρκετά  για την κάλυψη του χώρου του Μουσείου.

Τα εκθέματα προβλέπεται να είναι τριών ειδών:

Α. ΓΡΑΠΤΑ

Πρόκειται για κείμενα, χάρτες και σκίτσα σε καμβάδες κρεμασμένους στους τοίχους με μεγάλα και ευανάγνωστα γράμματα στην Ελληνική και Αγγλική γλώσσα. Στην κάτω δεξιά γωνία κάθε καμβά θα αναφέρεται η πηγή προέλευσής τους.

Θεωρείται ότι σημαντικότερες πηγές προέλευσης μπορούν να αποτελέσουν τα ακόλουθα τρία βιβλία.

Βιβλίο 1: «Αρχαία Ικαρία», 2005, του Αντώνη Ι. Παπαλά. Αυτό ασχολείται με την ιστορική πορεία του τόπου στις εξής περιόδους: Αρχαιοελληνική, Ελληνιστική, Ρωμαϊκή, Βυζαντινή, Φράγκικη και Οθωμανική.

Στοιχεία του βιβλίου σε μορφή σύντομης περίληψης για κάθε περίοδο, μπορούν να αναρτηθούν σε καμβά.

Επίσης, κάποιες εικόνες πλοίων, όπως οι παρακάτω, μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο για Εικόνες, όσο και για κατασκευή μινιατουρών.

Υπάρχουν, ακόμα, Εικόνες-χάρτες από το ρόλο της Ικαρίας σε σημαντικά γεγονότα της αρχαιότητας, οι οποίες θα μπορούσαν να μεταφερθούν αυτούσιες σε καμβάδες, κατόπιν σχετικής άδειας:

Βιβλίο 2:«Η οικονομική ζωή της Ικαρίας από τα μέσα του 19ου ως τα μέσα του 20ου αιώνα», (Υπότιτλος: Η παραγωγή και εμπορία της σταφίδας), 2004 του Γιάννη Σ. Γιαγουρτά

Το βιβλίο περιγράφει κυρίως την εποχή της έξαρσης της Ικαριακής ναυτιλίας ως συνακόλουθο της άνθησης του εμπορίου της τοπικής σταφίδας, κυρίως, αλλά και άλλων τοπικών προϊόντων. Ακόμα περιέχει στοιχεία της μετάβασης από την  ιστιοφόρο στη μηχανοκίνητη ναυτιλία. Ασχολείται με την πιο ενδιαφέρουσα περίοδο της Ικαριακής ναυτοσύνης και λογικά οι πληροφορίες του θα φέρουν το κύριο βάρος της θεματολογίας του Μουσείου.

Η ύλη που μας ενδιαφέρει αφορά στα Κεφάλαια 7: «Ικαριακή Ναυτιλία», 8: «Τα πρώτα Ελληνικά ατμόπλοια» και 9: «Τα λιμάνια της Ικαρίας» ήτοι σελίδες 189-253, καθώς και οι σελίδες από το «Παράρτημα» 308-313 όπου υπάρχουν δυο Πίνακες με τα πλοία του εμπορικού στόλου της Ικαρίας στην εποχή εμπορίας της τοπικής σταφίδας.

Υπάρχει ακόμα μια μικρή ενότητα μιας σελίδας (207) με τίτλο «Ναυτικό Μουσείο Ικαρίας» στην οποία εξηγείται η ιστορική αναγκαιότητα της σύστασης του Μουσείου της παρούσας Πρότασης. Η σελίδα αυτή πιστεύεται ότι ταιριάζει να αναρτηθεί στην είσοδο του επικείμενου Μουσείου ως πρώτο στη σειρά έκθεμά του.

Από τα θέματα του βιβλίου αυτού μας ενδιαφέρουν:

– Οι Πίνακες «Ιστιοφόρα καράβια, μικροκάϊκα και μηχανοκάϊκα της Ικαρίας, χρονική περίοδος 1875-1950» και «Κατάλογος των 160 Μικροκάϊκων όλης της Ικαρίας με τους καπετάνιους τους, συνολικής χωρητικότητας έξι χιλιάδων τόνων(τέλη 19ου μέχρι μέσα του 20ου αιώνα) προκειμένου αυτοί να αναρτηθούν αυτούσιοι ως οδηγοί γνώσης και τεκμήρια της εποχής ακμής της τοπικής ναυτιλίας.

– Η συλλογή από εικόνες των μεγάλων ιστιοφόρων εμπορικών Ικαριακών σκαφών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα, τόσο για την αναζήτηση των αυθεντικών εικόνων και την ανατύπωσή τους με κάδρα για το Μουσείο όσο και για την γνώση των χαρακτηριστικών τους προκειμένου να κατασκευαστούν μινιατούρες από τους κυριότερους τύπους τους(μπρίκι, μπομπάρδα, σκούνα, μπρατσέρα κ.α.)

– Τα στοιχεία για την ατμοκίνητη, αρχικά, και την μηχανοκίνητη, στη συνέχεια, ακτοπλοϊα που αντικατέστησαν την ιστιοφόρο. Ειδικό αφιέρωμα υπάρχει για την επιβατηγά σκάφη που προσέγγιζαν το νησί κατά τον 20ο αιώνα.

– Η ιστορία των δύο σημερινών λιμανιών του νησιού, Αγίου Κηρύκου και Ευδήλου, η οποία μπορεί να μεταφερθεί στο Μουσείου περιληπτικά, με την μορφή σύντομου χρονολογίου και κάποιων φωτογραφιών.

Βιβλίο 3:Λαογραφικά, Τόμος Γ΄: «Θαλασσινά», 1976, του Αλέξη Πουλιανού

Το βιβλίο βασίζεται σε δια ζώσης έρευνες που πραγματοποιήθηκαν από τον συγγραφέα την δεκαετία ’60 και στις αρχές του ’70, χρονικό διάστημα που επέτρεπε την αποτύπωση των παραδοσιακών μεθόδων κατασκευής και  λειτουργίας σκαφών και θαλασσινών εργαλείων με τις τοπική ορολογία. Πρόκειται  για μια λεπτομερή εργασία που καλύπτει όλο το εύρος των θαλασσινών εργασιών στην Ικαρία την εποχή της και πριν από αυτή.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά είναι τα ιδιόχειρα σκίτσα του συγγραφέα, τα οποία, προκειμένου να διατηρήσουν την αυθεντικότητά τους, κρίνεται σκόπιμο να μεταφερθούν αυτούσια σε καμβάδες, ακολουθώντας κάποια λογική σειρά στο Χώρο. Τα σκίτσα αυτά μπορούν να ομαδοποιηθούν στις ακόλουθες κατηγορίες.

1- Αλιεία

2- Ναυπηγική

3- Αρματωσιά

4- Ναυσιπλοΐα

5- Στο λιμάνι

Η γνώση της δουλειάς αυτής που, τουλάχιστον, τα σκίτσα της προσφέρουν έχει τόση σημασία για το Μουσείο που καλό θα ήταν να καλύψει ολόκληρο τον βορινό εσωτερικό τοίχο του με τη σειρά των παραπάνω ενοτήτων, από αριστερά προς τα δεξιά και όπως φαίνεται στο Σχέδιο 2.

Άλλα βιβλία που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για τους καμβάδες είναι:

  1. Το βιβλίο «Ικαρία, οι «Ανέμου μήλοι», 2005 του Στέλιου Σιμάκη

Από αυτό, μπορεί να αξιοποιηθεί υλικό από τα Κεφάλαια:

Α) «VIΞυλουργική». Σε αυτό περιέχεται, μέσα απο εγχρωμες φωτογραφίες τους και περιγραφή της χρήσης τους, μια πλήρη συλλογή από παλιά χειροκίνητα ξυλουργικά εργαλεία τα οποία χρησιμοποιούσαν οι καραβομαραγκοί. Υλικό από αυτά θα μπορούσε να αναρτηθεί στο πεδίο της Ναυπηγικής ως:

  • συμπλήρωμα του αντίστοιχου υλικού με σχέδια του Αλέξη Πουλιανού
  • εναλλακτική παρουσίαση των εργαλείων ως αντικείμενα σε περίπτωση που αυτά δεν βρεθούν, καθυστερήσουν να βρεθούν ή βρεθούν αλλά δεν υπάρξει πρόθεση από τους κατόχους τους να παραχωρηθούν στο Μουσείο.

Χαρακτηριστικές εικόνες από το σχετικό υλικό παρατίθονται ακολούθως:

Β) «VIII. Ο χαρακτήρας του Αιγαιοπελαγίτικου ανεμόμυλου και η σχέση του με τη ναυτιλία»

Στο Κεφάλαιο αυτό αναλύεται η σχέση της κατασκευής και λειτουργίας των Ικαριακών-τουλάχιστον- ανεμόμυλων με εκείνη των θαλάσσιων σκαφών της ίδιας εποχής.

  1. Το βιβλίο «Ιστορία της νήσου Ικαρίας» του Ιωάννη Μελά, στο βαθμό που τυχόν συμπληρώνει τις γνώσεις του «Αρχαία Ικαρία».

3. Το βιβλίο του Ιωάννη Τσαρνά{παλιού Γυμνασιάρχη του Αγίου Κηρύκου) σχετικά με τα Ικαριακά σκάφη των αρχών του 20ου αιώνα, η ύπαρξη του οποίου αναζητείται.

Β. ΕΙΚΟΝΕΣ

Περιλαμβάνουν ζωγραφιές και φωτογραφίες.

Β.1 Ζωγραφιές πλοίων κυρίως από την εποχή που η φωτογραφία  δεν ήταν  διαδεδομένη πρακτική. Υπάρχουν στο Βιβλίο 1 και 2, καθώς και σε τοιχογραφίες και Πίνακες ανά το νησί.

Β.2 Φωτογραφίες σκαφών και πλοίων, εμπορικών και επιβατηγών του 20ου αιώνα. Ακόμη των λιμανιών του Αγίου Κηρύκου, Ευδήλου και Αρμενιστή στις διάφορες φάσεις εξέλιξης της κατασκευής και της λειτουργίας τους.  Προτείνεται, προς σχετική εκμετάλλευση, το πλουσιότατο αρχείο του φωτογράφου και συλλέκτη των Ραχών, Χριστόδουλου Μαλαχία.

Γ. ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

Περιλαμβάνουν μινιατούρες σκαφών, μέρη εξοπλισμού τους καθώς και εργαλεία κατασκευής τους.

Γ1. Μινιατούρες

Κατόπιν διαδικτυακής έρευνας διαπιστώθηκε ότι οι μινιατούρες παλιών σκαφών που κυκλοφορούν στο εμπόριο είναι πρόχειρα κατασκευασμένες ώστε να εξυπηρετήσουν μόνο διακοσμητικούς σκοπούς, δεν αναδεικνύουν χαρακτηριστικά και λεπτομέρειες ενός εκάστοτε συγκεκριμένου τύπου σκάφους.

Για τις απαιτήσεις του επικείμενου Μουσείου, χρειάζεται απολύτως να κατασκευαστούν χειροποίητες, κατά παραγγελία, μινιατούρες, για τους εξής λόγους:

α) Για να ακολουθούν και να προσαρμόζονται στο περιεχόμενο του εκάστοτε καμβά, είτε με κείμενο είτε με εικόνα, ο οποίος θα βρίσκεται αναρτημένος πίσω από αυτά.

β) Για να είναι ορατές οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες κάθε σκάφους, ώστε να γίνονται κατανοητές από τους θαμώνες του Μουσείου οι διαφορές μεταξύ των διαφόρων τύπων σκαφών.

γ) Για να προσδώσουν, γενικά, μοναδικότητακαι ποιότητα στο περιεχόμενο των εκθεμάτων του Μουσείου.

Πρακτικά, πάνω σε μακρόστενα τραπεζάκια με πλάτος όσο εκείνο της μινιατούρας τους, μινιατούρες αρχαίων σκαφών θα βρίσκονται μπροστά από τον καμβά που αναφέρεται στην Αρχαία Ικαρία, αντίστοιχες για την περίοδο του εμπορίου της σταφίδας καθώς και αλιευτικά ιστιοφόρα για το κομμάτι της αλιείας.

Οι μινιατούρες δεν θα αφορούν μόνο ολόκληρα σκάφη αλλά και

  • Συλλογή από τα είδη ιστιοφορίας, μόνο ιστία με τα κατάρτια τους
  • Συλλογή από τα είδη σκαφών, μόνο το κέλυφος του σκάφους
  • Συλλογή από τις μορφές του ίδιου σκάφους στις διάφορες φάσεις κατασκευής του, ακολουθώντας ως οδηγίες τις πληροφορίες και τα σκίτσα που υπάρχουν στο Βιβλίο 3.

Η κατασκευή μιας μινιατούρας απαιτεί, εκτός από ιδιαίτερες δεξιότητες, πολλές εργατοώρες. Στην Ικαρία υπάρχουν τουλάχιστον δυο άνθρωποι που ασχολούνται με την κατασκευή μινιατουρών, οπότε η συνεργασία με κάποιον από αυτούς θα είναι επι τόπου και ευκολότερη από ότι αν βρίσκονταν εκτός νησιού.

Γ.2 Μέρη σκαφών, με, εφικτό για την εδώ έκθεση, μέγεθος, που να συνοδεύονται από ταμπελίτσες με την ορολογία και τον ρόλο τους.

Γ.3 Εργαλεία ναυπηγικής. Πρόκειται για χειροκίνητα ξυλουργικά εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι καραβομαραγκοί. Συνοδεύονται κι αυτά με επεξηγηματικές επιγραφές.

Ενότητα Δ: Χωροθέτηση εκθεμάτων

Η λογική φορά της περιήγησης ενός επισκέπτη είναι: είσοδος από την πρώτη, αριστερά, πόρτα όπως ανεβαίνει την ράμπα προς το κτίριο, ξενάγηση στο εσωτερικό του κτιρίου από αριστερά προς δεξιά , έξοδος από την δεύτερη πόρτα και κάθοδος της ίδιας ράμπας.

Με βάση αυτό, τα εκθέματα θα πρέπει να έχουν μια ιστορική σειρά από τα παλαιότερο προς το νεότερο και από το γενικό προς το ειδικό.

Με αυτά τα δεδομένα, κατασκευάζουμε το ακόλουθο Σχήμα,

όπου:

  1. Το απόσπασμα της σελίδας 207 του Βιβλίου 2, ως εισαγωγικό του Μουσείου.
  2. Αναφορές, σχετικές με ναυτιλία, στην Ικαρία των αρχαίων, ρωμαϊκών, βυζαντινών και οθωμανικών χρόνων, βασισμένες, κυρίως, στο Βιβλίο 1.
  3. Μικρή Ικαριώτικη βιβλιοθήκη με τα βιβλία που χρησιμοποιήθηκαν για το Μουσείο για εκείνους τους επισκέπτες(ιδιαίτερα φοιτητές-ερευνητές σε διαδικασία γραπτών εργασιών) που θα ήθελαν να εμβαθύνουν τις σχετικές γνώσεις τους. Ράφι-γραφείο-δυο καρέκλες-πορτατίφ.

4 και 5. Η Ικαριακή ναυτιλία στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου (περιληπτικά κείμενα βασισμένα στο Βιβλίο 2).

  1. Καδραρισμένες εικόνες με ζωγραφιές και φωτογραφίες εμπορικών Ικαριακών σκαφών της ίδιας περιόδου, xάρτη με τα λιμάνια προσέγγισής τους, κατάλογοι εμπορικών σκαφών της εποχής με τους ιδιοκτήτες και τα χαρακτηριστικά τους (Βιβλίο 2)
  2. Αναφορά στην κατασκευή των δυο λιμανιών του νησιού σε μορφή ημερολογίου με φωτογραφίες και αφιέρωμα στα επιβατηγά, ατμοπλοϊκά ή μηχανοκίνητα σκάφη μαζικής μεταφοράς που τα εξυπηρέτησαν στον 20ο αιώνα
  3. Αλιεία(Βιβλίο 3)
  4. Ναυπηγική(με πιθανή έκθεση παλιών ξυλουργικών εργαλείων) και Αρματωσιά (Βιβλίο 3)
  5. Ναυσιπλοία και Στο Λιμάνι(Βιβλίο 3)
  6. Ολόκληρη η γωνία: Έκθεση αυθεντικών μερών και εργαλείων παλιών σκαφών με επεξηγηματικές πινακίδες

12. Έξω από το κτίριο, ανάμεσα στις δυο πόρτες: Βάρκα κομμένη στη μέση ώστε από τις τομές να φαίνεται η κατασκευή της. Ταμπελίτσες με ορολογίες των μερών της.

Ειδικά για τις μινιατούρες, η ταξινόμησή τους, μπορεί να γίνει όπως δείχνει το ακόλουθο, Σχέδιο 2:

1:  Μινιατούρες αρχαίων σκαφών προσέγγισης στα λιμάνια της Οινόης και των Θερμών.

2 και 3: Συνηθέστεροι τύποι μεγάλων εμπορικών καϊκιών που έδρασαν κατά την εποχή της σταφίδας

4: Αλιευτικά σκάφη(π.χ. λατίνι, σακολέβα)

5: Μορφές του ίδιου σκάφους στις διάφορες φάσεις κατασκευής του

6: Είδη πανιών και ιστιοφορίας και είδη κελυφών σκαφών

Το γενικό ζητούμενο είναι ο συνδυασμός Kειμένου-Eικόνας-Aντικειμένου για την ίδια ιστορική ή τεχνική ενότητα να βρίσκονται στον ίδιο εκείνο χώρο που αφορά την συγκεκριμένη ενότητα. Παραδείγματος χάριν, μπροστά από τον καμβά με τα κείμενα για την αρχαία περίοδο της Ικαρίας να βρίσκονται οι μινιατούρες σκαφών της εποχής και μπροστά στα σκίτσα με τα πανιά και τις ορολογίες τους από το Βιβλίο 3, οι μινιατούρες με τα πανιά.

Πιστεύεται ότι τα προαναφερόμενα εκθέματα, η θεματολογία, ο τρόπος έκθεσής τους στο χώρο του Μουσείου και η βιβλιοθήκη του θα βοηθήσουν τον επισκέπτη του να αποκτήσει γενική γνώση αλλά και προσέγγιση των ιδιαίτερων τομέων του παρελθόντος της Ικαριακής ναυτιλίας.

Ο συντάκτης της πρότασης,

Γραμματέας του «Εξωραϊστικός-Eκπολιτιστικός Σύλλογος Αρμενιστή»

Σιμάκης Στυλιανός (τηλέφωνο 6976213947, email:sstylb612@yahoo.gr).

Προϋπολογισμός διαμόρφωσης της αίθουσας του Παλιού Τελωνείου στον Αρμενιστή Ικαρίας σε Ναυτικό Μουσείο Ικαρίας

  1. Αφίσες σε καμβά με κείμενα χάρτες και σκίτσα. Σύνολο 10 με διαστάσεις 2Χ1 μέτρο. Κάλυψη συνολικά 20 τετραγωνικών μέτρων. Κόστος σκαναρίσματος, ηλεκτρονικής επεξεργασίας και εκτύπωσης σε καμβά: 20 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, ήτοι συνολικό κόστος 500 ευρώ.
  2. Επεξηγηματικές επιγραφές, αριθμός 60 με κόστος 5 ευρώ η μια, σύνολο 300 ευρώ.
  3. Μινιατούρες καραβιών, αριθμός 12, μικρογραφίες διαφόρων τύπων πανιών, αριθμός 8/μικρογραφίες διαφόρων τύπων σκαφών, αριθμός 5/σκάφος στα διάφορα στάδια κατασκευής του, αριθμός 4. Όλα τα παραπάνω με ορατές λεπτομέρειες. Συνολικό κόστος: 2500 ευρώ.
  4. Εικόνες με κορνίζες συνολικά 50, κόστος 20 ευρώ έκαστη. Κόστος 1000 ευρώ
  5. Πινακίδα εξωτερικά της εισόδου με φωτισμό: 400 ευρώ
  6. Ηλεκτρολογικές εργασίες για να επιτευχθεί ο κατάλληλος φωτισμός προς τα εκθέματα, υλικά και εργασία:800 ευρώ.
  7. Επιμέλεια Μουσείου ήτοι: σύσταση περιληπτικών κειμένων προς ανάρτηση, μετάφρασή τους στην Αγγλική, τοποθέτηση αντικειμένων, επίβλεψη εργασιών, οδικές μεταφορές και μετακινήσεις, οικονομική παρακολούθηση του προγράμματος: 2000 ευρώ

Στα παραπάνω ποσά έχει προβλεφθεί άλλοτε παρακράτηση φόρου 20% και άλλοτε ΦΠΑ 24%.

Σύνολο προϋπολογισμού: 7.500 ευρώ

- Advertisement -spot_img

More articles

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Latest article

- Advertisement -spot_img