Ανακοίνωση ΕΛΜΕ Ικαρίας (17.6.2020 / Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης)
Δόθηκαν προ ημερών στη δημοσιότητα τα νέα ωρολόγια προγράμματα Γυμνασίων και Λυκείων. Η αλήθεια είναι πως το πνεύμα των αλλαγών κινείται με αξιοζήλευτη σταθερότητα εντός του ιδεολογικού πλαισίου που έχει χαράξει εξ αρχής η κυβέρνηση και που αντικατοπτρίζεται σε κάθε της νομοθέτημα για την Παιδεία (και όχι μόνο): Δημόσιο σχολείο φθηνότερο τόσο στη λειτουργία του όσο και στο περιεχόμενο του, χειρότερο, πιο απωθητικό και σίγουρα πιο «εχθρικό προς τον χρήστη».
Το ΥΠΑΙΘ ξεκινά με απολύσεις πριν καν ξεκινήσει η νέα χρονιά πετώντας ανεπιστρεπτί στον κάλαθο των αχρήστων, καθηγητές Κοινωνικών Επιστημών, Μουσικής, Καλλιτεχνικών, Θεατρολόγους, Οικιακής Οικονομίας κλπ, όλους αυτούς δηλαδή που θεωρεί περιττούς στο σχολείο που σχεδιάζει. Δημιουργεί έτσι στρατιά «υπεράριθμων» σχεδόν εξαφανίζοντας το αντικείμενο τους από το σχολείοεν μία νυκτί και τους οδηγεί στην ανεργία χωρίς δεύτερη κουβέντα.
Είναι όμως πολύ περισσότερο από αυτό. Για πρώτη φορά η Πολιτεία δηλώνει επισήμως πως απέναντι στους σημερινούς μαθητές και αυριανούς πολίτες, δεν αναγνωρίζει την υποχρέωση της για τη διαμόρφωση αισθητικού κριτηρίου ή πολιτικής κρίσης, θεωρεί περιττή την επαφή τους με τις Τέχνες, επικίνδυνη τη μελέτη των Κοινωνικών Επιστημών (σύμφωνα με τις δηλώσεις διακεκριμένου στελέχουςτης κυβέρνησης «με την Κοινωνιολογία τα παιδιά μας θα γίνουν αριστερά») και αποποιείται της ευθύνης της απέναντι στο σύνολο της κοινωνίας , της ευθύνης που έχει η Πολιτεία να διαμορφώνει ολόπλευρα την προσωπικότητα του πολίτη μέσα από την εκπαίδευση και το Δημόσιο Σχολείο.Έτσι οι αυριανοί πολίτες θα ψηφίζουν από τα 17 ενώ δε θα έχουν καμία εικόνα για τα οικονομικά και κοινωνικά συστήματα και θα καλούνται να γράψουν δοκίμια για το ρόλο που παίζει η ποίηση στη ζωή τους έχοντας διαμορφώσει αισθητικό κριτήριο μόνο από τα σκυλο-ριάλιτι και τις μεταμεσονύκτιες κουτσομπολο-εκπομπές…
Όχι βέβαια πως είχαμε καμιά αυταπάτη γι αυτό που γίνονταν πριν. Το σχολείο, ειδικά τις δυο τελευταίες δεκαετίες, εξυπηρετεί μια απολύτως χρησιμοθηρική λογική αναπτύσσοντας όλο και περισσότερο τις δεξιότητες και περιορίζοντας στο ελάχιστο την ανάπτυξη γνώσης και κριτικής σκέψης. Περικόπτει συνεχώς προσωπικό και ειδικότητες θεωρώντας τις ανάγκες των μαθητών μας και τις δικές μας «λούσο» και τις ζωές μας αναλώσιμες, προσανατολίζεται στην «παραγωγή» απασχολούμενων με βασικές δεξιότητες στη χρήση εργαλείων που δε θα μπορούν, γιατί δεν έχουν εκπαιδευτεί σε αυτό, να αναγνωρίζουν, να εντοπίζουν και να αναλύουν το φυσικό κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον στο οποίο διαβιούν, τους νόμους που τα διέπουν και φυσικά , δε θα μπορούν να τα αλλάξουν. Το σχολείο πλέον θα συμβάλλει όλο και λιγότερο στη διαμόρφωση πνευματικής καλλιέργειας και αισθητικής στον μαθητή , αφήνοντας σε αυτό το πεδίο μόνους «παίκτες» τη μεσημεριανή και βραδινή ζώνη των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών και τη σκυλο-καψουρο-κουλτούρα.
Η 1η Σεπτέμβρη είναι προ των πυλών. Η ώρα της απόλυσης ή της αναγκαστικής μετακίνησης σε άλλη περιοχή, ακόμη και εκτός νομού, συναδέλφων μας αναπληρωτών και μονίμων είναι πιο κοντά απ’ ότι ενδεχομένως συνειδητοποιούμε . Δεν πρέπει να μείνουμε άπραγοι, ούτε , για πολλοστή φορά, να περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει στο τέλος. Είναι ανάγκη να αντιδράσουμε τώρα.
Γενικές συνελεύσεις σωματείων, συντονιστικών, ενώσεων αναπληρωτών, όλες στοχοπροσηλωμένες σε μια κατεύθυνση: άμεσες κινητοποιήσεις για την κατάργηση του συνόλου των αντιδραστικών αλλαγών που δρομολογούνται για το Δημόσιο σχολείο, όπως αυτές καταγράφονται στο πολυνομοσχέδιο, την τροπολογία για την μονιμοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και στο ΦΕΚ για τα νέα ωρολόγια προγράμματα.
Να πάρει τώρα θέση μάχης η ΟΛΜΕ και να συγκαλέσει άμεσα ολομέλεια προέδρων για να ορίσουμε τη δράση μας. Να την καλέσουμε όλα τα πρωτοβάθμια σωματεία να κινηθεί προς αυτή της κατεύθυνση.
Το ζήτημα δεν είναι συντεχνιακό. Η διαμόρφωση μιας κοινωνίας χωρίς την εκπαίδευση στην τέχνη και στις κοινωνικές επιστήμες είναι εξίσου επικίνδυνη για όλους μας.
Για το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ικαρίας Φούρνων
Ο Πρόεδρος
Δάμαλος Χρήστος
Ο Γ. Γραμματέας
Δ. Φαλιέρος